Tuesday, 3 June 2014

Gyorsjelentés az idei angol emeltszintű érettségi eredményeiről

 

Tegnap tekinthették meg kiértékelt dolgozataikat az érettségizők. Az Angol emelt szintű érettségi listening feladat botrány 2014 Facebook csoportban meghírdetett eredménygyűjtő kampány keretében dél és éjfél között egy Google kérdőív segítségével 259-en küldték be az eredményeiket. Ebből 257 rekord tartalmazott kiértékelhető adatokat. Elsősorban arra vagyunk kiváncsiak, hogy mennyire bizonyultak nehéznek ezek a feladatok a diákok számára. A hallgatás utáni szövegértés feladatcsoport 3 elkülönült feladatból áll, Mindegyikre maximum 10 pontot lehetett kapni. Ime az eredmények megoszlása.



1.feladat 2.feladat 3.feladat
0 pont 54 2 4
1-2 pont 105 15 13
3-4 pont 60 63 83
5-6 pont 23 64 67
7-8 pont 13 77 57
9-10 pont 2 36 33

257 257 257


Az ábra a táblázat eredményeit mutatja. Mi látható rajta? Az első feladatban 54-en szereztek 0 pontot, azaz a diákok 21%, vagyis ötöde! 10 pontot két diák szerzett, (9 pontos nem volt). Ezzel szemben ugyanezeknek a diákoknak felfele kerekítve csak 1% illetve 2%-a  szerzett nulla pontot a második illetve harmadik feladatból, amiből 10 pontot azaz maximumot szerzett 14% illetve 12%-kuk. Azaz az első feladat extrém rosszul sikerült a másik kettőhöz képest.



Az Oktatási Hivatal mindeddig elutasította a hanganyag minőségével, a feladat nehézségével kapcsolatos reklamációkat és felülvizsgálati kérelmeket. Egyik érvük az volt, hogy idén 15%-al többen választották az emeletszintű vizsgát, mint tavaly, ezért színvonal esés várható. A fenti eredmények sem vonatkoztathatóak az összes vizsgázóra - érvelhetnek - hisz a kitöltés önkéntes és a Facebook csoportba is inkább azok jelentkeztek, akiknek a vizsgájuk rosszul sikerült.
Vizsgáljuk meg ezeket az érveket! Van az országban egy olyan rendszer, ami a nyelvtudás szintjét nemzetközi standardok alapján, egységesen minősíti. Ez a nyelvvizsga rendszer. Aki felsőfokú nyelvvizsgával rendelkezik, az bizonyította, hogy az emelt szintű érettséginél magasabb szinten tudja az angol nyelvet, hisz a sikeres emelt szintű vizsga középfokú nyelvvizsgával egyenértékű minősítést ad! Szerencsére a mintában nagy százalékban vannak jelen felsőfokú nyelvvizsgával rendelkező diákok. Lássuk az adatokat!

Nyelvvizsga
nincs 75
alap 2
közép 94
felső 80

251

 Az adatok kördiagrammon ábrázolva:
Vagyis az adatszolgáltatók csaknem harmadának VAN felsőfokú nyelvvizsgája. Ez alapján nem tűnik megalapozottnak az a felvetés, hogy a válaszolók a gyenge teljesítményű diákok voltak. Sőt, lehetségesnek tartom, hogy a legjobbak nagyobb arányban háborodtak fel, és maradtak aktívak a Facebook csoportban, mint az egyébként is gyengén teljesítők.

Ezek után nézzük meg, hogyan teljesítetettek a felsőfokú nyelvvizsgával rendelkezők. azt várjuk, hogy mindegyik feladatot átlagosan jelesre oldják meg, hisz nyelvtudásuknak a hivatalosan elvártnál magasabb szintjét már egy független, standardizált rendszerben bizonyították. Íme az eredmények:


1.feladat 2.feladat 3.feladat
0 pont 15 0 1
1-2 pont 25 3 0
3-4 pont 20 15 16
5-6 pont 12 16 29
7-8 pont  7 31 21
9-10 pont 1 15 13

80 80 80

A táblázatból készített ábra:
A felsőfokú nyelvvizsgával rendelkezők 19%-a sem tudott egyetlen pontot sem szerezni az első feladatból!

Ez egy sokkoló eredmény.

Mit mutat? Azt mutatja, hogy az első feladat valami mást mért, nem a nyelvtudás szintjét. Jobb nyelvtudás ugyan javított egy hajszálnyit az eredményen, de csak egy hajszálnyit.Ugyanezt mutatják az utólagos teszt eredmények is, amit előző bejegyzésemben ismertettem.


  Az angol emelt szintű érettségit elszenvedő diákok egy része e feladat miatt nem fog bejutni egyes kiemelt szakokra, jelentős hátrányba kerül a más tárgyból vagy korábbi években érettségizettekkel szemben. A feladatsor és a vizsgakörülmények együttes eredményeképpen (Az okok megkeresése részletesebb adatokat és elemzéseket igényel.). Első lépésben nem a hiba okának felderítése, hanem a diákok kompenzálása a fontos.

Történt már olyan a magyar érettségik történetében, hogy az oktatási kormányzat megváltoztatta az érettségi eredmények meghatározásának módját - történetesen a feladatok kiszivárgása miatt. Most is valamilyen korrekciót kell alkalmazni. Hogy milyet azt döntsék el a szakterület specialistái.




No comments:

Post a Comment