Téma: Adaptációs hipotézisek felállítása és vizsgálata
Miért fehér a jegesmedve? (A hallgatók legnépszerűbb állat faja. Maci!)
Problémák az eddigi gyakorlatommal:
(A problémák meghatározásához Ken Currie és Martin Smith anyagát használtam fel a Prompt Oktatási Centrum tanfolyami anyagából.)
- Kezdjük a közepén, a kurzus tervezés legfontosabb elemével. Nézzük, hová fog esni kurzusunk a rugalmas tanulási spektrumon? Kiegészül-e osztálytermi tanulással, tartalmaz-e vegyes módszerhez kapcsolódó elemeket, vagy önálló tanulásra és feldolgozásra szánjuk? Más szóval, lesz-e hozzá tanári segítség, a célnak megfelelı írott tananyag, vagy esetleg mindkettő?
A témát egyetemi előadások vezetik be. Van hozzá egyetemi tankönyvi anyag, Élet és Tudomány Diákoldalak cikk, mégis borzalmas a feladatmegoldás átlagos szintje. Lehetséges magyarázat, hogy rossz a tananyag és a tanár, azaz:
nem elég jól definiált a feladat, | Feladat meghatározás, értékelési szempontok meghatározása az elején | |
nem tudják analógiásan megoldani | Gyakorló feladatok, amik az elemekre, fogalmakra vonatkoznak | |
előismeretek hiányoznak | Szükséges előismeretek meghatározása | |
általános készségek alacsony színtje | Készségfejlesztés gyakorlás által, ismétlés! | |
szokatlanság | Csatolás szokásos feladatokhoz |
- Van-e kezelhető számú világos tanulási cél a hallgatók számára, melyek kapcsolódnak az értékelési eredményekhez is? Mennyire fontosak ezek a kurzushoz – kell-e, hogy az összes többi kurzus komponens is vonatkozzon rájuk?
Valószínűleg nem világos a hallgatók számára, hogy az esszé megírásához meg kell tanulni egy sor dolgot és az sem, hogy milyen szabályokat kell követni.
Tanulási célok nem explicitek | Az elején meg kell nevezni a specifikus célokat és a fejlesztendő kompetenciákat | Információs komponensek |
Alkalmazandó ismeretanyag nem jól körülhatárolt | Meg kell határozni az ÖSSZES szükséges előismeretet | Információs komponensek |
Értékelési szempontok nem világosak | Értékelési szempontok megadása, önértékelés lehetőségének biztosítása gyakorló feladatok segítségével | Teljesítményt mérő és gyakoroltató komponensek |
Motiváció hiánya | Haladás mérése | Teljesítménymérő és gyakoroltató komponensek - Saját tudás értékeltetése |
Eddig a problémák és a megoldásaikhoz szükséges kurzuskomponensek.
Jöjjenek a tanulási célok és a kurzuskomponensek. Az összerendelés során "enyhén" módosultak mind a komponensek, mind a célok, (jobban mondva ijesztően bővült a szükséges tananyagelemek száma) az előző poston megadottakhoz képest.
Tanulási cél | Célt segítő kurzuskomponens |
Adaptációs hipotézis szerkezeti elemeinek azonosítása, | Egyetemi tankönyv, előadás, gyakorló feladat |
Szükséges szakmai fogalmak ismerete | Fogalomtárban alapfogalmak definíciói megadva |
megértése | Feladat: értelmező szövegben hiányzó fogalmak megadása |
alkalmazása | Feladat: Szakmai szövegben hiányzó fogalmak megadása |
értékelése | Feladat: helyes -helytelen használat választásos teszt |
analízis | Feladat: Fogalom használat kategorizálása - választásos teszt |
szintézis | Feladat: dolgozat |
Adaptációs hipotézis szerkezeti elemeinek felismerése | Feladat: szövegfeldolgozás, szerkezeti elemek kikeresése táblázat kitöltéssel, video alapján is lehetséges |
Szerkezeti elemek relációinak megadása, | Feladat: szövegfeldolgozás, választásos teszt, video alapján is lehetséges Egyetemi tankönyv, előadás |
Adaptációs hipotézisek pontos megfogalmazása | Egyetemi tankönyv, előadás Feladat: hibás megfogalmazás felismerése, összehasonlítással, választásos teszt |
Bizonyítékok, cáfolatok, bizonytalanság azonosítása. | Előadás Feladat szövegfeldolgozás: bizonyítékok azonosítása, problémás elemek azonosítása; ha van Attenborough video feldolgozása |
szövegelemzés | Feladat meghatározás neten, Órai csoportmunka |
Választott cikk megértése, eredményeinek értelmezése | Két bekezdéses összefoglaló készítése: felhasznált eredmény leírása, miért éppen ez épül a dolgozatba (értékelés) |
Szakkifejezések szakszerű használata | Fogalomtár bővítése |
Kooperativitás fejlesztése | Közös elmetérkép készítés a dolgozatok kapcsolatairól Közös szövegfeldolgozás inicializálása munkamegosztással Közös könyvjelző adatbázis értékelése Fórum használata az egész évfolyamnak |
csoportépítés | Csoportfeladatok: közös taxon, közös elmetérkép, közös cikkfeldolgozás, web 2.-es eszközök ajánlása |
Dolgozat tartalmazza a szükséges elemeket, relációkat, logikus felépítésű legyen | VoiceThread: analógiás feladatmegoldás. adaptációs magyarázat felépítése - csoportonként egy ember párhuzamosan építi a saját magyarázatot, csoport probléma esetén segítséget kap |
csoportépítés | Dolgozatok, elmetérkép elhelyezése weboldalon vagy wikin vagy….. |
Akkor most kommenteljetek vadul, hogy mit javítsak!
Erzsi, ebbe beleszédültem (igaz, éjfélre jár). Az elemzésed megdöbbentően izgalmas (annak ellenére, hogy a szakmai tartalomhoz lövésem sincs) - nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi lesz egy félév múlva, amikor élesben kipróbálod... Miért megdöbbentő? Mert én is tanítottam egynehány évig, ismerem a menetrendet :( !
ReplyDeleteElőbb meg kell csinálni! Az eredmény objektíven mérhető lesz, mert meg vannak az idei dolgozatok és azonos szempontok alapján lehet majd értékelni a következő szemeszter dolgozataival. Akár publikálhatjuk is a fejlesztési folyamatot magát.
ReplyDeleteMás: abból a szempontból is nézzed, hogy az anyagaitokból mit és hogyan tudtam használni! A hagymát nem, virágot igen (a sziromszínezés megoldását komolyan gondolom!). Különféle listákat igen! A web 2.-es alkalmazásról postoltakat is nézzed, VoiceThread!
Az értékelés átgondolásával folytatom.